Weerbaar Dommelland: samenwerking over de grenzen heen

De gemeenten Eindhoven, Pelt en Valkenswaard, provincie Noord-Brabant, stad Peer, Stichting Museum Eindhoven, Waterschap de Dommel en de Vlaamse Milieumaatschappij werken in dit Interreg-project over de grenzen heen samen aan een klimaatrobuust en veerkrachtig watersysteem in de Dommelvallei.

Waarom Weerbaar Dommelland?

De laatste jaren hebben we steeds vaker te maken met overstromingen, droogte en hitte. Allemaal extreme weersomstandigheden die ons watersysteem en bij uitbreiding de samenleving onder druk zetten. Hoe gaan we daarmee om in het stroomgebied van de Warmbeek-Tongelreep en de Dommel? Hoe maken we ons watersysteem en landschap klimaatrobuust?

Samen bouwen aan de toekomst

De komende drie jaar worden op verschillende plaatsen in de twee stroomgebieden fysieke ingrepen uitgevoerd die bijdragen aan een klimaatrobuuste inrichting en worden diverse workshops georganiseerd gericht op kennisdeling en samenwerking. Door gezamenlijk te leren en expertise te delen, wordt ook een breed gedragen visie gerealiseerd op een duurzame toekomst van het gehele stroomgebied.

Pelt

Specifiek voor Pelt willen we het Kerkplein omvormen tot een blauwgroene zone. Momenteel is het plein nagenoeg volledig verhard als parking. In de Ruimtelijke visie van de Dommel (2022) werd besloten om de parking te halveren in oppervlakte én de Dommel meer ruimte te geven in het stedelijk gebied van Pelt. Concreet krijgt de Dommel opnieuw een lichte meandering en verbrede groene bedding op het Kerkplein. Daarbij focussen we op een vlotte verbinding voor de actieve weggebruiker van het vergroende Marktplein, over het Kerkplein om zo in de toekomst de doorsteek te maken naar het Vondersbroek.

Officiële start

Op donderdag 20 juni 2024 start dit nieuwe Interreg-project in de schouwburg van het Provinciaal Domein Dommelhof in Pelt.

Op die dag willen we met jou stilstaan bij de goedkeuring van onze aanvraag door het Europese programma Interreg Vlaanderen-Nederland. Graag nemen we je mee in het project met een inspirerende namiddag en vieren we samen de start van de uitvoering naar een meer Weerbaar Dommelland!

• 12u30 : Registratie
  • 13u : Start programma
  • 16u30: Netwerkreceptie

Waar?

Provinciaal Domein Dommelhof

Toekomstlaan 5

3910 Pelt

is noodzakelijk via: https://bit.ly/start-weerbaar-dommelland

Gepubliceerd op donderdag 23 mei 2024 15.27 u.