Het kan iedereen overkomen dat je het financieel moeilijk hebt. Je kan bijvoorbeeld je inkomen niet verhogen, je hebt een onverwachte tegenslag gehad, je hebt de financiële gevolgen van bepaalde keuzes niet goed ingeschat, je hebt een deel van je inkomen verloren, … . Misschien kan je dan niet alle rekeningen blijven betalen.
In bepaalde situaties geeft het OCMW een financiële steun om je door die moeilijke periode heen te helpen. De sociale dienst bekijkt altijd je volledige situatie om na te gaan waar je nog recht op hebt en helpt je om die rechten in orde te brengen. Is er nadien nog een tekort, dan bekijken we wat het OCMW zelf financieel kan betekenen.
Enkele voorbeelden van tussenkomsten die mogelijk zijn:
- kosten rond huisvesting zoals huur of huurwaarborg
- Energiekosten zoals facturen voor gas, elektriciteit of water
- Gezondheidskosten zoals ziekenhuisrekeningen, medicatie, dokterskosten
- Basisbehoeften zoals vervoer, thuiszorg, bril
Wil je anoniem te weten komen of je eventueel recht hebt op zon steun, test het dan hier.
Je kan op het einde van de berekening aangeven of je een afspraak wil. De sociale dienst contacteert je dan voor een afspraak om alles verder in orde te brengen. Je krijgt een vast contactpersoon en die heeft beroepsgeheim.
Wil je liever zelf contact opnemen?
Bel naar 011 94 94 84 en vraag naar een afspraak met een maatschappelijk werker van de sociale dienst.
Heb je een dringende vraag, dan staan we je dezelfde dag nog te woord en maken we zo snel mogelijk een afspraak.
Je kan ook een mail sturen naar ocmw@gemeentepelt.be en je vraag stellen. Wij bezorgen je zo snel mogelijk een antwoord of geven je een afspraak voor een gesprek.