Unieke belevingscampus De Stroming gaat open

Het voormalige gemeentehuis aan het Kerkplein opent op maandag 5 augustus de deuren, voortaan als moderne belevingscampus De Stroming. Het historische gedeelte aan de Kerkstraat werd in de radicale make-over geïntegreerd. Centraal in het complex staat de gloednieuwe bibliotheek van Pelt.

De nieuwe campus zal tevens de locatie zijn voor de zittingen van de gemeenteraad, de huwelijken en officiële ontvangsten. Ook het fysieke Huis van het Kind Pelt krijgt een plekje in het gebouw.

Vanaf het begin van de fusie heeft Pelt geijverd voor een persoonlijke, efficiënte en kwaliteitsvolle dienstverlening in duurzame, centraal gelegen, gebouwen. Intussen zijn alle administratieve diensten samengebracht in het uitgebreide gemeentehuis aan de Oude Markt en de technische diensten in de vernieuwde site aan de Lieven Bauwenslaan.

Van gemeentehuis naar gemeenschapshuis

Met de verbouwing van het voormalige gemeentehuis werd daar een nieuwe mijlpaal aan toegevoegd. De nieuwe belevingscampus De Stroming wordt een trefcentrum met daarin de raadzaal voor de gemeenteraadszittingen, functionele ruimtes voor vergaderingen en plaats voor officiële ontvangsten, huwelijken en ceremonies. Het fysieke onthaal van het Huis van het Kind Pelt wordt eveneens ondergebracht in het gebouw. Er is ruimte voor consultaties van Wiegwijs (Kind & Gezin), ontmoetingsmomenten voor jonge ouders, infoavonden voor opvoeders, individuele gesprekken met medewerkers van allerhande organisaties die werken rond opvoeden en opgroeien, … Centraal in de make-over komt de nieuwe en eigentijdse centrale bibliotheek van Pelt.

Het complex is opgebouwd volgens het concept van de ‘third place’, of ‘derde plek’: een plaats waar je bent als je niet thuis of op het werk bent. Belangrijk is dat je er jezelf veilig en thuis voelt, op een laagdrempelige manier, waarbij ontmoeting centraal staat. Door het OpenBIB-systeem kan je ook buiten de normale openingsuren 365 dagen per jaar van 7 tot 22 uur in het gebouw terecht.

Je bibliotheekmaterialen breng je voortaan binnen in een van de intelligente inleverkasten. De kast herkent welke boeken je erin plaatst en haalt ze automatisch van je kaart. In De Stroming kan je ook Hublets lenen, slimme tablets die je helpen om boeken te zoeken of de digitale krant te lezen. De Hublets geven je tevens aangepaste informatie afhankelijk van je leeftijd. Vriend en Taal, waarbij anderstaligen samen met Nederlandstalige vrijwilligers de Nederlandse taal kunnen oefenen, krijgt een vaste stek in De Stroming op dinsdagnamiddag met een nieuwe collectie Taalpunt voor deze doelgroep.

Kindvriendelijk

De Stroming is een huis waar het constant bruist van energie. Daarvoor zorgen ongetwijfeld de talrijke jonge Peltenaren die elke dag over de vloer zullen komen in De Stroming: voor een bezoekje aan de bib of het consultatiebureau van Wiegwijs, of voor workshops en andere leuke events.

Aan de tafel naast de onthaalbalie zijn (groot-/pleeg-)ouders, kinderen en jongeren en alle opvoeders welkom – zonder afspraak – voor alle kleine en grote vragen rond opvoeden en opgroeien. Verschillende organisaties (zoals de Opvoedingswinkel, Integra, loket kinderopvang, …) zijn op vaste momenten in De Stroming aanwezig. De babytheek krijgt er een extra uitleenpost, waar je allerlei babyspullen kan lenen. Kindvriendelijkheid staat dus voorop.

75 % energiebesparing

De gemeente besteedde bij de verbouwing bijzondere aandacht aan duurzaamheid. Pelt klopte daarvoor aan bij Fluvius. Met zijn ESCO-dienst adviseert de netbeheerder openbare besturen bij het inplannen van energiebesparende maatregelen en begeleidt het steden en gemeenten bij de realisatie ervan.

Primeur is dat het vernieuwde centrum verwarmd en gekoeld wordt zonder fossiele brandstoffen. Daarvoor wordt een beroep gedaan op geothermie en warmtepompen. Er liggen tevens extra zonnepanelen op het dak. Alle nieuwe technieken tezamen realiseren een energiebesparing van liefst 75 %. Met een investering van iets meer dan 8 miljoen euro is dit meteen een van de grootste ESCO-projecten die Fluvius heeft gerealiseerd.

Publiekstrekker

De Stroming wordt de grootste huiskamer van Pelt met een uniek zicht op de Dommel, met veel zit- en leeshoekjes, een tribune voor lezingen en ruimte voor ontmoetingen. Ideaal voor een aangename middagpauze met een krant, boek of tijdschrift, maar eventueel ook als werkplek voor een uurtje of een korte pauze tussendoor, een klein overlegmomentje of als studieplek voor de Peltse jongeren. Het complex heeft werkelijk alles in zich om een publiekstrekker te zijn.

Alvast op zondag 1 september is iedereen van 10 tot 16 uur welkom om tijdens een opendeurdag kennis te maken met de mogelijkheden en diensten in het gebouw.

Alle informatie rond de nieuwe belevingscampus De Stroming vind je op www.gemeentepelt.be/destroming.

Gepubliceerd op donderdag 1 augustus 2024 11.54 u.