Een vaste standplaats op een openbare markt wordt toegewezen per abonnement. Als marktkramer kan je daarvoor een aanvraag indienen bij de gemeente.
Als kandidaat-aanvrager word je, mits je de nodige documenten hebt, in een wachtregister geplaatst. Zodra er een plaats vrijkomt, waarvoor je volgens de toewijzingsregels van het gemeentelijk reglement als eerste in aanmerking komt, kan je een abonnement verkrijgen.
Als er geen geschikte kandidaten zijn in het wachtregister, volgt er een vacature. Als marktkramer kan je je kandidaat stellen.
Voorwaarden
Om opgenomen te worden in het wachtregister en in aanmerking te komen voor een vaste standplaats op de openbare markt, moet je aan de onderstaande voorwaarden voldoen:
- Inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen.
- Beschikken over een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid en in voorkomend geval tegen brandrisico’s
- Een keuringsattest voor uw gas- en/of elektriciteitsinstallatie (indien van toepassing).
- Als je voeding wil verkopen, moet je beschikken over een registratie, erkenning of toelating van het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen)
- Als je gegiste en/of sterke drank wil schenken, is een drankvergunning voor een reizende drankgelegenheid vereist. Deze drankvergunning vraag je aan bij de gemeente waar je gedomicilieerd bent.
- Als je gegiste en/of sterke drank wil verkopen (geen consumptie ter plaatse), is een handelaarsvergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken vereist. Deze vergunning moet je aanvragen bij de Gewestelijke directie van Douane en Accijnzen.
Wat moet ik doen?
Voor opnamen in het wachtregister:
Je kan je aanvraag, gericht aan de gemeentebestuur, indienen:
-
per brief tegen ontvangstbewijs
-
per aangetekende brief met ontvangstbewijs
-
per e-mail (duurzame drager tegen ontvangstbewijs).
Je aanvraag wordt chronologisch ingeschreven in het wachtregister.
Het CBS beslist over de toekenning van de standplaats.
In je aanvraag moet je aantonen dat je voldoet aan de voorwaarden tot het uitoefenen van ambulante activiteiten.
Na kennisgeving van vacature:
kan je je kandidaat stellen volgens de modatliteiten bepaald in de vacature. De burgemeester of zijn afgevaardigde beslist over de toekenning van de standplaats.
De burgemeester of zijn afgevaardigde maakt de toewijzing bekend aan de aanvrager.
- hetzij bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of
- door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs
- of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
Kostprijs
De aanvraag tot opname in het wachtregister is gratis. De kostprijs voor het abonnement vaste standplaats is bepaald in het gemeentelijk belastingreglement op markten en ambulante handel.
Regelgeving
- De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023 artikelen 8 tot en met 10
- Artikel 28 tot en met 33 van het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, gewijzigd bij besluiten van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 en 22 september 2023.
- Gemeentelijk reglement en/of politieverordening