Strooiplan

In Pelt is er voldoende strooizout en pekel ter beschikking om de hele winter de gladde en besneeuwde wegen aan te pakken. Met drie strooiwagens en evenveel sneeuwruimers gaan de medewerkers van de gemeentelijke technische dienst op pad om te strooien en sneeuw te ruimen. Ze staan 24 uur per dag, zeven dagen op zeven paraat. Als het sneeuwt, worden bovendien extra handploegen en machines ingezet zodat jij snel veilig de baan op kan.

Weersvoorspellingen

De weersvoorspellingen worden permanent opgevolgd via MeteoGroup, dat realtime weersverwachtingen doorgeeft. Twee lokale meetstations controleren bovendien de toestand van het wegdek.

Strooien

Grote invalswegen, belangrijke verbindingswegen en toegangswegen tot de zorginstellingen worden eerst gestrooid. Ook bruggen, vorstgevoelige stukken, de omgeving van scholen, kerken, industriegebieden en fietssnelweg F74 (op de spoorwegbedding) worden gestrooid.

We hebben de strooiroutes verder geoptimaliseerd zodat binnen een redelijke termijn zoveel mogelijk weggebruikers veilig de baan op kunnen. We streven ernaar de routes binnen 3,5 uur af te werken.

Sneeuw ruimen

We zorgen ervoor dat toegangswegen tot openbare gebouwen, scholen en zorginstellingen snel sneeuwvrij zijn. Ook ruimen we sneeuw op industrieterreinen, parkings, fietspaden en voetpaden in de centra.

Wat kan je zelf doen?

  • Houd de stoep voor je woning sneeuw- en ijsvrij.
  • Stel je verplaatsing uit, houd afstand en rem rustig.

Weetjes

  • Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid staat in voor de gladheidsbestrijding van de gewestwegen.
  • Pelt heeft 330 km aan gemeentewegen. We kunnen niet overal komen.
  • Bij extreme weersomstandigheden is het effect van strooien en sneeuwruimen snel uitgewerkt.

Opgepast: nieuwe wegen worden niet gestrooid.

Op recent aangelegde wegen, fiets- en voetpaden mogen deze winter immers geen dooizouten gestrooid worden. De plaatsen waar dit het geval is, worden aangegeven met een oranje waarschuwingsbord met daarop GEEN DOOIZOUTEN.

De reden waarom er op nieuwe wegen niet gestrooid mag worden, is dat de zouten vroegtijdige schade veroorzaken aan de splinternieuwe wegenis. En dat zou zonde zijn van de gedane – grote – investeringen. De wegen moeten op lange termijn van goede kwaliteit blijven en daarom eerst gespaard worden.

;