Stilgeboren kindjes kunnen een plaats krijgen in het Peltse Sterrenregister

Pelt - Sterrenouders kunnen vanaf maandag 7 oktober de naam van hun stilgeboren kind laten opnemen in het gemeentelijk sterrenregister. Er was een grote vraag naar een dergelijk initiatief in Pelt.

De burgerlijke stand van de gemeente Pelt kreeg regelmatig vragen rond de aangifte van een stilgeboren kind. Sterrenouders missen vaak een symbolische erkenning van hun verlies. Daarom besloot de gemeente om te beginnen met een sterrenregister.

Het aangeven van een sterrenkind bij de gemeente Pelt is vrijblijvend, gratis en heeft geen juridische gevolgen. Aangifte kan makkelijk online worden gedaan via www.gemeentepelt.be/sterrenregister of via een afspraak bij de burgerbalie (via het nummer +32 11 94 94 94). De gemeente levert een akte van de inschrijving van het kind in het sterrenregister en verzorgt daarbij een symbolisch aandenken voor de sterrenouders. Het register is enkel van toepassing voor inwoners van Pelt of kindjes die stilgeboren zijn in Pelt.

De gemeente Pelt hoopt met het sterrenregister een hart onder de riem te steken van sterrenouders, broertjes, zusjes en naasten.

Gepubliceerd op dinsdag 1 oktober 2024 11.30 u.