De politieverordening op de uitbating van kamers treedt in werking op 1 januari 2025.
Een overgangsperiode wordt voorzien voor kamerwoningen die op de datum van inwerkingtreding van dit besluit in uitbating zijn. Uiterlijk op 1 januari 2026 dient de uitbater van een dergelijke kamerwoning te beschikken over een uitbatingsvergunning zoals opgelegd in deze verordening.
Om jullie te informeren over deze nieuwe regelgeving, organiseren we een infosessie op 9 december 2024, om 19:30 uur in de Zinnezaal van CC Palethe, Jeugdlaan 2, 3900 Pelt. We willen je vragen om je in te schrijven via deze link.
Wat moet ik doen?
Stap 1: aanvragen van een omgevingsvergunning voor de vermeerdering van het aantal woongelegenheden. Voor meer informatie over de omgevingsvergunning kan je terecht bij de Omgevingsbalie.
Stap 2: de omgevingsvergunning is uitgevoerd en de kamers voldoen aan de minimale woningkwaliteitsnormen volgens de Vlaamse Codex Wonen 2021 en de extra veiligheids- en kwaliteitsnormen volgens de politieverordening kamerwonen. Nu vraag je een conformiteitsattest aan via deze pagina.
Stap 3: nu vraag je je uitbatingsvergunning aan. Hiervoor heb je o.a. volgende documenten nodig:
- Omgevingsvergunning voor het aantal woongelegenheden
- Conformiteitsattest voor de kamerwoning en kamers
- Grondplan per verdieping
- Geldig keuringsattest elektrische installaties
- Geldig reinigings- of keuringsattest gas-/ of mazoutinstallatie
- Verzekering voor brand- en waterschade
- Gunstig brandweerverslag voor de ingebruikname van de kamerwoning
- Huishoudelijk reglement met minimale vermeldingen:
- Afspraken inzake onderhoud
- Afspraken inzake sorteren van afval
- Inlichtingennota met aanbevelingen voor brandpreventie
- Naam en telefoonnummer van de verantwoordelijke dagelijks beheer