Evenement organiseren

Wil je een fuif, concert of ander evenement organiseren, dan dien je ons daarvan op de hoogte te brengen.

De voorwaarden waaraan evenementen binnen de politiezone HANO moeten voldoen, worden voortaan getoetst aan de hand van een nieuw 'evenementenkader'.

Voortaan zullen de voorwaarden voor de organisatie worden bepaald aan de hand van de grootte van het event en of het om een besloten of openbaar event gaat:

• Voor kleine evenementen (tot 250 bezoekers) vraag je ten laatste vier weken op voorhand toelating aan.
  • voor middelgrote events (van 250 tot 1500 bezoekers) is een aanvraag tot toelating minstens 3 maanden op voorhand nodig.
  • Voor bepaalde types van kleine en middelgrote events is een melding voldoende en krijg je dus meteen een goedkeuring.
  • Grote events boven 1500 bezoekers hebben een grotere impact op de maatschappij en moeten minstens 4 maanden op voorhand worden aangevraagd. In de meeste gevallen zijn immers externe adviezen nodig, zoals van politie en brandweer.

Het einduur van een activiteit (23 uur of 3 uur) is afhankelijk van de locatie van het event. De aanvragen moeten steeds gebeuren via het online aanvraagformulier.

Het gemeentebestuur ondersteunt eventorganisatoren daarnaast met een basispakket aan logistiek materiaal, zoals nadar en fietsenrekken. De meeste organisaties kunnen ook gebruik maken van een aanvullend pakket met onder meer sanitaire wagens en vuilnisbakken.

Voor wie

Organisatoren van fuiven, festivals en optredens, feesten, buurtfeesten en speelstraten, markten, ...

Wat moet ik doen?

Meld via het online formulier je event aan. Je kan in het formulier ook meteen (indien nodig) materialen aanvragen van de gemeentelijke uitleendienst.

Als je een evenement organiseert met meer dan 1500 bezoekers is het verplicht een PRIMA-document (zie bijlage onderaan) in te vullen en doorsturen naar noodplanning@gemeentepelt.be