De nieuwe belevingscampus de Stroming: alle praktische vragen en antwoorden

De nieuwe belevingscampus De Stroming zorgt uiteraard voor heel wat praktische vragen. We geven je graag een antwoord op de meest gestelde vragen:

ALGEMEEN

BIBLIOTHEEK

HUIS VAN HET KIND

Staat jouw vraag niet in het lijstje? Stel ze gerust aan een van onze medewerkers in De Stroming.

Waar vind ik de nieuwe belevingscampus De Stroming?

De nieuwe belevingscampus De Stroming vind je aan het Kerkplein, in het centrum van Neerpelt. De Stroming vindt een plekje in het vroegere gemeentehuis van Neerpelt, aan de oever van de Dommel.

Welke diensten vind ik terug in De Stroming?

In De Stroming vind je de nieuwe centrale bibliotheek Pelt. Daarnaast vind je er het fysieke Huis van het Kind Pelt, met onder meer het consultatiebureau van Wiegwijs (Kind & Gezin). In De Stroming vinden voortaan ook de huwelijken, ceremonies en de zittingen van de Peltse gemeenteraad plaats.

Wat zijn de openingsuren van De Stroming?

In De Stroming kan je elke werkdag terecht van 8.30 tot 16 uur en op zaterdag van 8.30 tot 13 uur. De bibliotheek is op maandag tot en met donderdag nog extra open van 16 tot 17 uur met hulp van de Stromers, medewerkers van de bib die je helpen met al je vragen.

Zijn de openingsuren van de nieuwe bibliotheek minder ruim dan vroeger?

Nee, niet meteen. In de nieuwe bibliotheek ben je voortaan elke dag al vanaf 8.30 uur welkom terwijl dat vroeger pas vanaf 10 uur kon. Ook ’s middags blijft de bib voortaan gewoon open.

Wil je na 17 uur nog langs komen in onze bib? Dat kan ook! Volgens het OpenBIB-concept ben je bij ons 365 dagen per jaar welkom van 7 tot 22 uur. Buiten de normale openingsuren is de bib niet bemand, maar je kan dan evengoed rustig de krant lezen of materialen uit onze bib uitlenen. Ideaal om ook op zondag of ’s avonds na het werk rustig even te onthaasten in onze bib!

Interesse? We vragen je om eerst deel te nemen aan een kort informatiemoment van een half uurtje. We geven je een korte rondleiding in het gebouw en leggen uit hoe alles in zijn werk gaat. Via www.gemeentepelt.be/openbib kan je je inschrijven voor het informatiemoment van je keuze.

Kan ik ook nog terecht in de vroegere bibliotheken van Neerpelt en Palethe?

Sinds eind juni 2024 zijn de vroegere bibliotheken van Neerpelt (Norbertinessenlaan) en Palethe (Jeugdlaan) definitief gesloten. De collecites zijn verhuisd naar de nieuwe bibliotheek voor Pelt in De Stroming. Het BiBpunt van Sint-Huibrechts-Lille blijft wel nog steeds gewoon open.

Ik heb nog boeken die ik had uitgeleend in bibliotheek Palethe of Neerpelt. Wat gebeurt er met de boeken die ik nog thuis heb?

De inleverdatum van je geleende of verlengde boeken werd automatisch verlengd tot 1 september.

Heb je een boek dat al te laat was? Tussen de sluiting en 1 september loop je geen boetes op. Je kan je boeken dus met een gerust hart terug binnenbrengen in De Stroming na de opening op 5 augustus.

Boeken die uitgeleend zijn op een klaskaart, worden verlengd tot aan het eerste klassikale uitleenmoment in september of oktober.

Komt er nog een boekenverkoop?

Door de verhuis van bibliotheek Neerpelt en Palethe naar de nieuwe locatie in De Stroming werden heel wat materialen afgevoerd. Deze zullen door 11.11.11 verkocht worden op zaterdag 5, 12, 19 en 26 oktober, telkens van 9 tot 12 uur in de (oude) bib Palethe.

De collectie, met ook recent en nagenoeg nieuwe boeken, CD’s en DVD’s worden aan een prijs van 2€/stuk te koop aangeboden. Kinder- en jeugdboeken worden aan 1€/stuk verkocht, tijdschriften en strips voor 2€/10 stuks.

Wat gebeurt er met de cd-collectie?

De uitleencijfers van cd’s dalen al jaren drastisch. Daarom is ervoor gekozen om de cd’s voor volwassenen en jeugd niet mee te verhuizen naar De Stroming. Deze zullen ook tijdens de verkoop in oktober worden aangeboden.

Hoe lever ik in De Stroming mijn materialen van de bibliotheek in?

Je materialen uit de bibliotheek lever je in de intelligente inleverkast in. De kast herkent welke boeken je erin plaatst en haalt ze automatisch van je kaart. Buiten de openingsuren van de bibliotheek kan je je materialen achterlaten in de inleverschuif, aan de zijde van het Kerkplein.

Vindt mijn burgerlijk huwelijk plaats in De Stroming?

Vanaf 24 augustus zullen alle burgerlijke huwelijken plaats vinden in de nieuwe ceremoniezaal in De Stroming. Alle info hierover krijg je bij de burgerbalie, bij het vastleggen van de datum van je burgerlijk huwelijk.

Waar moet ik zijn om mijn pasgeboren kindje te laten opvolging door Kind & Gezin?

Vanaf 2 september gaan alle consultaties van Wiegwijs door in het nieuwe consultatiebureau in De Stroming. Vanaf dan zijn de vroegere 2 consultatiebureaus (Burg. Laenenstraat Overpelt en Bermstraat Neerpelt) niet meer in gebruik.

Komt er ook een uitleenpost van de babytheek in De Stroming?

Voortaan kan je voor de Peltse babytheek terecht in belevingscampus De Stroming. Je kan er elke tweede zaterdag van de maand kwaliteitsvolle en duurzame spullen voor je baby en peuter ontlenen. Dat is beter voor je portemonnee én voor het milieu, want alles wordt hergebruikt.

Wat is de 'luierbox' die je in De Stroming vindt?

Wanneer jouw (klein)kindje zindelijk is, of uit een bepaalde maat is gegroeid, kan je die luiers deponeren in de luierbox in De Stroming. Wij bezorgen ze via meerdere partnerorganisaties aan gezinnen in nood.

Is er in De Stroming ook een borstvoedingsruimte voorzien?

In het consultatiebureau van Wiegwijs (Kind en Gezin) is een borstvoedingsruimte voorzien. Ook elders in De Stroming werden de mindervalidentoiletten op die manier ingericht zodat ook daar de mogelijkheid is om borstvoeding te geven en/of te kolven.

Waar kan ik parkeren dichtbij De Stroming?

• Ondergrondse parking Forte – gratis de eerste 2 uren
  • Parking Kerkplein aan De Stroming – parkeerkaart leggen - 2 uren