Hoe verloopt de procedure?
- Je dient een aanvraag in voor de aflevering van een conformiteitsattest.
- Je ontvangt een factuur die je eerst betaalt
- We contacteren je voor het maken van een afspraak voor een woningonderzoek. De firma 'Vastgoedexperts' voert in opdracht van de gemeente de onderzoeken uit. Zij contacteren je vervolgens en kunnen zich identificeren middels een naamkaartje. Bij twijfel kan je naar het besluit van de burgemeester vragen waarin zij aangewezen worden als controleurs voor de gemeente Pelt.
- Aan de hand van een technisch verslag gaan we rond in de woning en noteren we de eventuele gebreken.
Hoelang duurt het vooraleer een woningonderzoek uitgevoerd wordt en het conformiteitsattest afgeleverd wordt?
De procedure verloopt redelijk vlot. Doorgaans kan de gemeente binnen een viertal weken na de aanvraag een onderzoek inplannen en een attest afleveren.
Wat is het resultaat van het onderzoek?
- De woning voldoet aan de minimale normen: we leveren een conformiteitsattest af voor 10 jaar.
- De woning scoort nog 4 gebreken van cat. I en/of een gebrek met betrekking tot vochtschade: we leveren een conformiteitsattest af voor 5 jaar.
- De woning voldoet niet: we bezorgen je een overzicht van de vastgestelde gebreken en geven je de kans om deze te verhelpen. Hierna kan je een nieuwe controle aanvragen.
Welke documenten heb ik nodig?
- een EPC (verplicht toe te voegen)
- keuringsverslagen van de elektriciteit en/of gasinstallatie (niet verplicht toe te voegen)
Wat kost de aanvraag?
De gemeenteraad stelt de vergoeding vast. Ze bedraagt vanaf 1 januari 2021 maximaal:
- 90 euro voor een zelfstandige woning;
- 90 euro voor een kamerwoning, verhoogd met 15 euro per kamer, met een maximum van 1.775 euro per gebouw.
Deze bedragen mogen jaarlijks geïndexeerd worden. Voor aanvragen in 2024 bedraagt de vergoeding 106,95 euro.