Nabij de seniorencampus Pelle Melle is het mogelijk om een assistentiewoning te huren.
De gemeente heeft een aanbod van 44 assistentiewoningen, verdeeld over twee complexen:
- Seppehof met 23 woningen aan de Dorpsstraat 70,
- Rijmenhof met 21 woningen aan de Burgemeester Missottenstraat 8. In de kelder van het Rijmenhof kan je ook een autostandplaats huren.
Wat is een assistentiewoning?
Een assistentiewoning, vroeger serviceflat genoemd, is een kleine woning met alle voorzieningen en modern comfort om senioren zo zelfstandig mogelijk te laten wonen. De woningen zijn zowel infrastructureel (inloopdouche, personenalarmsysteem,…) aangepast als op vlak van omkadering volledig op maat van senioren.
Waarom een assistentiewoning?
- Omdat het wonen in het eigen huis niet meer mogelijk is: de woning is te groot, of ligt te ver weg, …
- Omdat een assistentiewoning je een veilig gevoel geeft: er zijn moderne veiligheidsvoorzieningen, je woont tussen andere mensen, er is dag en nacht iemand om te helpen indien nodig,…
- Omdat je een beroep kunt doen op allerlei diensten, zoals warme maaltijden, sociale dienstverlening, activiteiten van het lokaal dienstencentrum, mogelijkheden om anderen te ontmoeten…
- Bovendien woon je midden in (Over)Pelt centrum, met alles in de nabijheid.
Kortom, je leeft in alle comfort en veiligheid tussen de mensen.
Wie kan een assistentiewoning huren?
Wie kandidaat wil zijn, moet voldoen aan een aantal voorwaarden die te maken hebben met leeftijd, woonplaats en zelfredzaamheid.
Voor een opname in een assistentiewoning moet men in principe 65 jaar zijn. In bepaalde situaties kan hiervan afgeweken worden.
Kandidaten moeten in Pelt wonen en in de gemeente ingeschreven zijn. Ook mensen die vroeger minstens 40 jaar in Pelt gewoond hebben, komen in aanmerking.
Kandidaat-bewoners moeten zich nog voldoende zelf kunnen behelpen om in een assistentiewoning te kunnen wonen. Deze zelfredzaamheid moet worden aangetoond met een medisch document.
Opnameprocedure
Je kan je kandidaat stellen voor opname bij de verantwoordelijke voor de assistentiewoningen in Pelle Melle.
Er moeten vervolgens een aantal formaliteiten vervuld worden:
- Een ingevuld aanvraagformulier en een verklaring van de huisarts;
- Een schriftelijk akkoord met de interne afsprakennota;
- Een verslag van de maatschappelijk werkster waaruit blijkt dat alle mogelijkheden voor hulpverlening werden onderzocht en besproken;
- Een individuele steekkaart met alle mogelijke nuttige gegevens;
- Een overeenkomst tussen de kandidaat en de gemeente over de betalingsvoorwaarden.
Een onafhankelijke opnamecommissie, die samengesteld is uit afgevaardigden van het Woonzorgcentrum Immaculata en van de gemeente, beslist uiteindelijk over de toewijzing van een assistentiewoning.
Wil je graag meer informatie?
Neem dan contact op met de woonassistent van het Woonzorgcentrum Immaculata via het nummer 011 80 56 50 of met het dienstencentrum Pelle Melle via het nummer 011 94 94 80.