De Stroming opent begin augustus haar deuren

De multifunctionele en hedendaagse belevingscampus De Stroming – met onder meer de nieuwe bibliotheek voor Pelt en het fysieke Huis van het Kind – opent haar deuren op maandag 5 augustus.

Het slechte weer van de afgelopen weken heeft gevolgen voor de opening van de nieuwe belevingscampus De Stroming aan het Neerpeltse Kerkplein. Die vindt nu plaats in de tweede week van augustus: de nieuwe Peltse bib opent haar deuren op maandag 5 augustus. Huwelijken zijn mogelijk in De Stroming vanaf vrijdag 23 augustus. De eerste consultaties van Wiegwijs vinden plaats vanaf maandag 2 september.

Het opschuiven van de openingsdatum van de nieuwe centrale bibliotheek heeft nog meer tot gevolg dat de lokale bibliotheken van Neerpelt en Palethe langer open zullen blijven: in bib Neerpelt (Norbertinessenlaan) kan je nog terecht tot en met zaterdag 22 juni, in bib Palethe (Jeugdlaan) tot en met zaterdag 29 juni. Daarna sluiten de twee locaties definitief. Ook de huidige consultatiebureaus van Wiegwijs (in de Bermstraat en in de Burg. Laenenstraat bij Open Poort) blijven om dezelfde reden nog iets langer open, tot eind augustus. Ook deze locaties sluiten daarna hun deuren.

Tijdens deze sluitingsperiode zal je geen boeken kunnen uitlenen of terugbrengen. Zorg er dus voor dat je voor eind juni zeker nog een laatste keertje langs komt in je vertrouwde bib om materialen uit te lenen om zo de sluitingsperiode te overleven. Heb je tijdens de sluitingsperiode materialen in je bezit? Geen nood: de inleverdatum van je geleende of verlengde boeken wordt automatisch verlengd tot 1 september. Heb je een boek dat al te laat was? Tussen de sluiting en 1 september loop je geen boetes op. Je kan je boeken dus met een gerust hart terug binnenbrengen in De Stroming na de opening op 5 augustus.

Het nieuwe gebouw aan het Kerkplein deed tot de fusie dienst als gemeentehuis in Neerpelt maar heeft de afgelopen maanden een ware metamorfose ondergaan. Het wordt een trefcentrum met daarin de raadzaal voor de gemeenteraadszittingen, functionele ruimtes voor vergaderingen en plaats voor officiële ontvangsten, huwelijken en ceremonies. Dankzij het fysieke onthaal van het Huis van het Kind Pelt biedt het gebouw ruimte voor consultaties van Wiegwijs, de Opvoedingswinkel en andere partners binnen het gezinsloket waar je met al je vragen rond opgroeien terecht kan.. Centraal in de make-over komt de nieuwe en eigentijdse centrale bibliotheek van Pelt: van gemeentehuis naar gemeenschapshuis.

Alle informatie rond het nieuwe trefcentrum De Stroming en de praktische schikking rond de verhuis van de diensten die in het nieuwe gebouw een plekje zullen krijgen, vind je op www.gemeentepelt.be/destroming

Gepubliceerd op dinsdag 7 mei 2024 14.44 u.